Labels

Thursday, 9 March 2017

Pengabungjalinan dan peyerapan


1. Pengenalan 
Konsep 5P merupakan asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR. Konsep  ini  merupakan  aspek  penting  dalam  pengajaran  dan  pembelajaran  kerana melalui  proses  ini  pelajar  dapat  menyesuaikan  maklumat  dalam  ransangan  serta menghasilkan  satu  pelajaran  yang  bersepadu  dan  menyeluruh  serta  mengelakkan kebosanan  dalam  kalangan  murid.  Konsep  5P  terdiri  daripada  proses  penggabungjalinan  kemahiran,  penyerapan  pengetahuan,  penerapan  nilai  murni, pemulihan dan juga pengayaan. Saya akan bincangkan tentang kepentingan penggabujalinan kemahiran dan juga peyerapan pengetahuan dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara langsung dan tidak langsung dalam semua matapelajaran yang diajar di sekolah rendah. 
.
2. Kebaikan Konsep  Pengabungjalinan Kemahiran 
Dalam konteks KBSR, penggabungjalinan dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu yang pertama, penggabungjalinan antara kemahiran-kemahiran yang ada didalam satu matapelajaran itu. Keduanya ialah penggabungjalinan kemahiran daripada beberapa matapelajaran yang lain. Penyerapan pendekatan gabungjalin dalam proses pembelajaran dan pengajaran adalah satu inovasi dan anjakan ke arah mewujudkan suasana pembelajaran dan pengajaran yang kondusif bagi menimbulkan minat dan rasa seronok dalam kalangan murid

Strategi  penggabungjalinan  kemahiran  ialah  satu proses yang menggabungkan pelbagai bidang kemahiran dalam satu pengajaran dan  pembelajaran  bagi  mewujudkan  satu  pelajaran  yang  intergratif  dan menyeluruh. Ia juga merupakan integrasi beberapa kemahiran yang berkaitan secara bersepadu serta menyeluruh  dalam suatu proses pengajaran dan pembelajaran. Tujuan strategi  ini dilaksanakan  ialah bagi membantu murid dalam penguasaan pelbagai kemahiran dalam sesuatu masa pengajaran dan pembelajaran secara serentak  serta  meningkatkan  keberkesanan  proses  pengajaran  dan pembelajaran.  Selain  itu  strategi  ini  juga  penting  untuk menarik minat murid  terhadap proses pengajaran dan pembelajaran disamping menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran  lebih bermakna kepada murid. Proses penggabungjalinan kemahiran juga dapat memberi  ruang dan peluang bagi pertumbuhan dan perkembangan murid  secara  seimbang  dan  menyeluruh  melalui  pelbagai  aktiviti  yang dilaksanakan di dalam  kelas  yang melibatkan murid  secara aktif. 
3. Jenis – Jenis Pengabungjalinan Kemahiran

Terdapat  tiga  jenis  bentuk  penggabungjalinan  kemahiran  iaitu  penggabungjalinan  pelbagai  kemahiran  dalam  satu  mata  pelajaran, penggabungjalinan  kemahiran  daripada  mata  pelajaran  lain  dan penggabungjalinan kemahiran merentasi kurikulum. Penggabungjalinan pelbagai kemahiran  dalam  satu  mata  pelajaran  ialah  apabila  proses  pengajaran  dan pembelajaran yang dijalankan melibatkan pelbagai kemahiran seperti kemahiran lisan atau pertuturan, membaca, menulis, mengira, melukis, mewarna dan  lain-lain. Penggabungjalinan  ini memerlukan  sekurang-kurangnya  dua  kemahiran yang  digabungkan  dalam  sesuatu  proses  pengajaran  dan  pembelajaran. Kemahiran-kemahiran ini boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu kemahiran fokus dan kemahiran sampingan. Kemahiran fokus merupakan kemahiran utama yang  hendak  disampaikan  sebagaimana  yang  terdapat  dalam  objektif pengajaran  dan  pembelajaran  manakala  kemahiran  sampingan  pula  ialah kemahiran  yang  digabungkanjalinkan  setelah  dipilih  berdasarkan  kaitannya dengan kemahiran yang di fokus.    
Terdapat  beberapa  langkah  yang  boleh  diambil  dalam  pelaksanaan pengajaran  yang  melibatkan  proses  penggabungjalinan  seperti  membuat penelitian  terhadap keperluan mata pelajaran untuk mengenal pasti kemahiran yang  di  fokus  dan    kemahiran  sampingan  yang  akan  terlibat  ketika  proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Penilitian  ini sangat penting dalam menentukan kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar agar objektif  pengajaran  dapat  dicapai.  Di  samping  itu  guru  perlu  memastikan keutamaan  kemahiran  agar  kemahiran  fokus  dapat  dikuasai  oleh  murid berbanding kemahiran sampingan.  Selain  itu  guru  juga  perlu menetapkan  susunan  atau  tertib  kedudukan kemahiran-kemahiran  tersebut  dalam  proses  pengajaran  dan  pembelajaran. Sebagai  persediaan  sebelum  bermulanya  proses  pengajaran  guru  boleh menyediakan keperluan bahan-bahan yang diperlukan bagi  tujuan pelaksanaan kemahiran-kemahiran tersebut selaras dengan objektif mata pelajaran. Melalui penggabungjalinan ini dapat Megembangkan pelbagai kemahiran dalam satu matapelajaran contohnya mengabungkan kemahiran lisan dengan  membaca dan kemahiran membaca dengan menulis. Pengabungan aktiviti dalm kelas, secara berkumpulan atau individu.

Bentuk  penggabungjalinan  yang  seterusnya  ialah  penggabungjalinan kemahiran daripada mata pelajaran  lain.Proses  ini memerlukan penggabungan kemahiran-kemahiran  yang  terdapat  di  dalam  sesuatu mata  pelajaran  lain  ke dalam  mata  pelajaran  yang  diajar.  Sebagai  contoh  yang  jelas  dapat  dilihat penggabungjalinan  yang diaplikasikan  ialah    seperti penggabungan  kemahiran dalam mata  pelajaran   Pendidikan Seni Visual  dengan mata  pelajaran Kajian Tempatan    iaitu  melalui  aktiviti  seperti  melukis  Jalur  Gemilang  atau  pelan kedudukan  sekolah. Penggabungjalinan  ini perlu diwujudkan antara  satu mata pelajaran  dengan  mata  pelajaran  lain  bagi  meningkatkan  kemahiran  dalam kalangan murid.  Penggabungjalinan  kemahiran  merentasi  kurikulum  pula  melibatkan kemahiran-kemahiran yang  terdapat dalam kurikulum seperti kemahiran belajar untuk proses pembelajaran murid, kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah. Setiap kemahiran ini mempunyai hubungan dan  berkait  rapat  dengan  kehidupan  seharian  murid.  Oleh  itu  kemahiran-kemahiran  ini  perlu  dititik beratkan  oleh  setiap  guru  semasa  proses  pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Selain itu guru  juga perlu menitikberatkan  soal kemahiran pelbagai kecerdasan serta kemahiran generik kerana kemahiran ini melibatkan  kecerdasan murid  dan  penting  untuk  proses  pertumbuhan  dan perkembangan murid.  

Implikasi daripada proses penggabungjalinan kemahiran  ini objektif bagi setiap mata pelajaran dapat dicapai disamping menjadikan proses pengajaran dan  pembelajaran  lebih menarik  dan  bermakna.  Proses  ini  juga   merupakan suatu pengukuhan kepada kemahiran yang telah diperoleh oleh murid daripada mata  pelajaran  lain.  Kemahiran  sampingan  yang  terdapat  dalam penggabungjalinan dapat membantu penguasaan kemahiran fokus sebagaimana yang dikehendaki dalam objektif pengajaran dan pembelajaran. Selain  itu murid-murid  juga berpeluang untuk menyepadukan kemahiran-kemahiran  yang  perlu  dalam  kehidupan.  Kemahiran-kemahiran  yang  telah mereka perolehi dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat diaplikasikan dalam  aktiviti  kehidupan  seharian  seperti  membaca,  menulis,  melukis  dan mengira.  

4. Contoh Pengabungjalinan
4.1 : Penggabungjalinan antara kemahiran dalam satu mata pelajaran.
Contoh pertama ialah  permainan - bola jaring. Di dalam permainan ini, terdapat pelbagai kemahiran yang didedahkan kepada murid seperti menghantar, membaling, menjaring, menangkap dan sebagainya. Guru boleh menggabungkan dua atau lebih kemahiran dalam setiap sesi pengajarannya, contohnya dalam sesi yang pertama guru boleh menggabungkan kemahiran membaling dan menangkap bola. Semasa sesi ini , murid dikehendaki belajar membaling bola dalam jarak yang ditetapkan sebelum menangkap dengan teknik yang betul. Di sini, kita dapat perolehi satu contoh penggabungjalinan dalam pendidikan jasmani.
4.2 Penggabungjalinan dengan kemahiran mata pelajaran lain. 
Contoh kedua ialah aktiviti – regangan. Aktiviti ini dijalankan semasa waktu pendidikan jasmani.  Di dalam aktiviti ini, guru boleh menerapkan kemahiran membilang dan mengira nombor yang diajar dalam mata pelajaran matematik. Guru hanya perlu meminta murid-murid membuat pergerakan regangan sambil mengira dari nombor satu hingga ke nombor lapan. Melalui aktiviti ini, murid secara tidak langsung dapat memperbaiki kekuatan memori mereka terhadap angka.
4.3 Menggabungkan kedua-dua jenis penggabungjalinan dalam satu pengajaran.
Contoh ketiga aktiviti – senamtari (senamrobik). Aktiviti ini melibatkan pergerakan badan, aktiviti membilang nobor  dan pergerakan mengikut muzik. Guru akan memasang muzik yang rancak dan berbeza rentak. Kemudian pula meminta murid-murid melakukan pergerakan fizikal mengikut rentak lagu yang di mainkan. Ketika murid melakukan pergerakan badan, mereka juga dikehendaki untuk membilang nombor secara beramai-ramai dari nombor satu sehingga nombor lapan supaya pergerakan mereka menjadi seragam, kemas dan teratur. Pengajaran yang dijalankan secara begini akan menjadi lebih bermakna dan menyeronokkan. Ia bergantung kepada keupayaan seseorang  guru untuk memberi penerangan yang jelas kepada murid sebelum melaksanakan aktiviti tersebut
4.4  Pengabungjalinan dalam Bahasa Malaysia
Konsep penggabungjalinan dalam pengajaran bahasa Malaysia bukanlah suatu konsep yang baru. Dalam pengajaran bahasa, kemahiran bahasa merupakan satu keseluruhan yang melibatkan semua aspek kemahiran, sama ada mendengar,bertutur, membaca dan menulis atau sebagainya. Dalam hal ini, guru-guru bahasa sebenarnya sama ada sengaja atau tidak sengaja memang telah  menggabungjalinkan aspk-aspek bahasa itu. Tetapi apa yang disarankan oleh sukatan pelajaran adalah supaya penggabungan itu dapat dilakukan dengan cara yang lebih sistematik, teratur, dan lebih luas lagi.. Penegasan penggabungjalinan dalam pengajaran guru adalah bertujuan  untuk mengelakkan “compartmentalization” iaitu satu usaha untuk mengelakkan guru daripada mengajar sesuatu kemahiran bahasa itu dengan mengasing-asingkan bahagian-bahagian bahasa yang berkait rapat. Di sebaliknya ,ia bertujuan untuk mengukuhkan satu aspek kemahiran bahasa itu dengan yang lain dan menjadikan sesuatu pengajaran lebih berkesan. 
Penggabungjalinan kemahiran-kemahiran dalam satu matapelajaran Penggabungjalinan kemahiran daripada beberapa mata pelajaran. Di dalam pengajaran bahasa, terdapat 4 kemahiran yang sering dijalankan dalam kelas, dan kemahiran-kemahiran itu ialah kemahiran mendengar, bertutur membaca, dan kemahiran menulis. Guru bolehlah  menggabungjalinkan beberapa atau semua kemahiran itu dalm sesuatu pengajaran. Ia perlu diingat bahawa susunan ataucara penggabungjalinan itu adalah mudah berubah. Ia mungkin wujud sama ada kebetulan ataupun secara terancang. Sekiranya ia dirancangkan, maka guru hendaklah mengetahui perkara – perkara berikut :

a) Apakah objektif yang hendak dicapai?
b)  Apakah kemahiran yang hendak digabungjalinkan?
c)Sebanyak mana penggabungjalinan dalam satu-satu masa hendak dilakukan? 

Gabungan dan susunan kemahiran di dalam sesuatu pelajaran boleh disampaikan berdasarkan kepada objektif, kebolehan pencapaian murid, dan masa yang diperuntukkan.setiap masa guru hendaklah merancang kemahiran dan memfokuskan kemahiran-kemahiran sampingan yang mengukuhkan kemahiran asas. Misalnya, jika bacaan dan kefahaman menjadi kemahiran fokus maka kemahiran menulis sebagai kemahiran sampingan mengukuhkan kemahiran bacaan. Masa yang lebih banyak ditumpukan kepada kemahiran membaca dan kefahaman. 
Penggabungan yang kedua ialah melakukan penggabungjalinan kemahiran daripada beberapa matapelajaran dalam satu pelajaran. Misalnya, dalam pelajaran bahasa, kemahiran bahasa boleh digabungjalinkan dengan kemahiran pendidikan seni dan muzik.Kemahiran bahasa merupakan kemahiran fokus sementara kemahiran pendidikan seni dan muzik pula menjadi kemahiran sampingan.

CONTOH PENGABUNGJALINAN MATAPELAJARAN. :

Tajuk : Kawan saya.
Kemahiran Bahasa : Membaca dan menulis tentang kawan saya
.Kemahiran Pend. Seni : Melukis dan mewarna gambar kawan saya.
Kemahiran Muzik : Menyanyi lagu Kawan Saya 

Bagi  mengukuhkan perbendaharaan kata yang digunakan dalam bacaan.Penggabungjalinan beberapa kemahiran daripada beberapa mata pelajaran dalam beberapa pelajaran boleh juga dilakukan. Kemahiran-kemahiran dalam beberapa mata pelajaran boleh dikukuhkan dengan menggabungjalinkan kemahiran-kemahiran daripada beberapa mata pelajaran tersebut dalam beberapa pelajaran berdasarkan sesuatu tajuk atau tema tertentu.Bahasa  

:a) Kemahiran lisan (mendengar / bertutur)
b) Kemahiran membacac) Kemahiran menulisPendidikan Seni :
c) Kemahiran melukis
d) Kemahiran mewarnaPendidikan Muzik : 
e)Kemahiran menyanyi

5. Penyerapan Pengetahuan 
Penyerapan  pengetahuan  melibatkan  proses  penyebatian  dan  penyepaduan pengetahuan atau unsur  isi pengetahuan daripada suatu mata pelajaran  lain ke dalam isi pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar. Hal ini adalah kerana setiap perkara yang dipelajari dalam suatu mata pelajaran adalah saling berkaitan antara stu sama lain  dan amat  berguna  bagi mata  pelajaran  lain.  Sebagai  contohnya  isi  pengetahuan daripada  mata  pelajaran  Sains  dan  Matematik  diserapkan  seiring  dengan penguasaan  kemahiran-kemahiran  dalam  mata  pelajaran  Pendidikan  Seni Visual.  Konsep  ini  sedikit  berbeza  dengan  konsep  penggabungjalinan  kerana proses penyerapan pengetahuan melibatkan unsur pengetahuan dan bukannya kemahiran.

Semasa proses  ini dijalankan  murid akan dapat melihat perkaitan antara suatu mata pelajaran dengan mata pelajaran yang  lain. Hasil daripada penyerapan  ini maka  wujudlah  beberapa  kelebihan  kepada  proses  pengajaran  dan pembelajaran. Antaranya ialah   aktiviti  pengajaran  dan  pembelajaran  dapat menjadi  lebih  menarik  walaupun  tajuk  yang  hendak  dipelajari  pada  asalnya bersifat sebaliknya.  Oleh  itu  secara  tidak  langsung  aktiviti  pengajaran  dan  pembelajaran menjadi  lebih merancang, produktif serta efektif. Penguasaan  ilmu yang  lebih  luasoleh murid  juga turut berlaku  kerana  pelbagai maklumat  dapat  disampaikan disamping itu  murid-murid menjadi  lebih  faham  dengan  sesuatu matapelajarnya   yang  telah  dipelajarinya  melalui penyerapan. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung isi pengajaran  telah dihubungkaitkan dengan pengetahuan dari mata pelajaran lain. Guru haruslah bijak memilih  isi pengetahuan yang menarik daripada mata pelajaran  lain bagi  meransang minat murid  terhadap pengajaran dan menjadi lebih ceria, aktif serta progresif.


6. Kabaikan Penyerapan
Kebaikan  Penyerapan pengetahuan dalam Pendidikan Seni Visual ialah aktiviti pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik walaupun tajuk yang hendak dipelajari pada asalnya bersifat sebaliknya. Kelebihan ke dua ialah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang lebih produktif dan efektif. Kelebihan seterusnya ialah pemilihan isi pengetahuan yang menarik daripada mata pelajaran lain,murid menjadi lebih ceria, bersemangat dan progresif.
Terakhir, murid-murid menjadi lebih faham dengan sesuatu yang dipelajarinya dengan penyerapan, hubung kait dengan pengetahuan dari mata pelajaran lain. Dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual, guru boleh menambahkan pengetahuan pelajar dengan menceritakan serba sedikit mengenai sejarah Seni Visual serta tokoh-tokoh terkenal dalam seni. Oleh itu, guru bukanlah semata-mata mengajar kemahiran-kemahiran mewarna dan melukis sahaja

7. Kesimpulan
Penggabungjalinan dan penyerapan berlaku serentak. Guru mengajar dengan menggunakan isi daripada Alam dan Manusia dan menggabungjalinkan kemahiran-kemahiran Bahasa, Pendidikan Seni, dan Muzik. Mata pelajaran Alam dan Manusia meliputi unsur-unsur geografi, sains, sejarah,sivik, dan kesihatan, dan pengetahuan-pengetahuan lain tentang manusia dan alam sekitarnya.Mata pelajaran Alam dan Manusia tidak diajar secara bersendirian pada tahap 1 tetapi isi kandungan dan kemahiran-kemahiran diserapkan dan dipadukandalam program bahasa. Pada tahap (2), barulah mata pelajaran itu diajar sebagai satu mata pelajaran yang tersendiri. Strategi penggabungjalinan dan penyerapan digunakan secara meluas bagi menyampaikan pengetahuan-pengetahuan Alam danManusia.

No comments:

Post a Comment