PENGENALAN
Artikel yang dikritik adalah bertajuk ‘Pelaksanaan Sains KSSR Tahun Satu: Satu Tinjauan Awal’. Artikel ini merupakan hasil kajian yang dijalankan oleh Fazlina Che Amat,Zurida Ismail,Nooraida Yakob dari Fakulti Pendidikan Universiti Sains Malaysia dan Abdul Majeed Ahmad dari Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Mara. Artikel ini diterbitkan dalam Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia Vol.5 No.2 ISSN 2232-0390.Artikel ini diterbitkan pada Jun 2015 dan mengandungi 8 muka surat bercetak termasuk rujukan.Saya memperolehi artikel ini melalui laman sesawang http:// documents.tips / documents/pelaksanaan-sains-kssr-tahun-satu-satu-tinjauan-awal.html.Penulis-penulis artikel ini amat menitikberatkan tentang permasalahan yang timbul dalam pelaksanaan KSSR dalam aspek penaakulan.Selain itu para pengkaji juga mengambil kesempatan ini untuk mengkaji dan menganalisis pengetahuan guru dalam penerapan kemahiran menaakul kepada murid tahun satu dalam pengajaran Sains KSSR.Tajuk kajian ini sangat releven dan diperlukan oleh guru-guru pada masa kini seiring dengan perubahan pendidikan.Ini kerana menaakul merupakan satu kemahiran yang baru dalam KSSR dan para guru masih mengalami kerumitan untuk mengajar kemahiran ini merentasi kurikulum.Kajian sebegini akan membantu mencari satu jalan penyelesaian yang munasabah.Para pengkaji artikel ini mengambil usaha yang mencabar untuk mengkaji masalah yang dihadapi oleh guru Sains dan mencadangkan beberapa idea untuk mengatasinya maka ini akan menjadi satu panduan kepada para guru yang masih mentah mengenai kemahiran menaakul.
KRITIKAN ARTIKEL
Penulisan artikel ini teratur dan
berstruktur. Pengkaji menggunakan pendekatan penulisan ilmiah bercorak
penyelidikan.Ini memudahkan para pembaca mengikuti siri perbincangan ilmiah
oleh pengkaji secara berperingkat-peringkat.Penyelidik menggunakan isu semasa
untuk memulakan kajian.Tujuan kajian
ini adalah untuk mengenal pasti permasalahan yang timbul sepanjang pelaksanaan
KSSR pada tahun 2011 dalam aspek penaakulan.Kajian ini merupakan kajian kualitatif
melalui temubual berstruktur secara individu dengan 8 orang guru yang
mengajar matapelajaran Sains daripada 4
buah sekolah rendah di sekitar Sungai Petani.Pemilihan sampel dilakukan secara
sampel bertujuan.Soalan temubual berstruktur dibina adalah berasaskan kepada
fokus kajian.Data dianalisis berdasarkan kepada soalan kajian. Selain itu, para
pengkaji berusaha untuk mencapai objektif kajian secara teratur dengan
menyatakan pelbagai kaedah untuk mengatasi masalah yang diadapi oleh para guru
dalam pengamalan kemahiran menaakul dalam Sains KSSR. Para pengkaji juga
menyatakan batasan kajian yang dijalankan seperti sampel kajian, tempoh kajian,
limitasi tempat, skop metodologi kajian.Penjelasan ini membantu pembaca
memahami sempadan kajian berkenaan.Pada
pandangan saya, artikel ini mempunyai beberapa kekuatan dan kelemahan yang
ketara.Saya mengambil kesempatan ini untuk mengkritik serba sedikit mengenai
kelemahan dan kekuatan artikel ini. Namun begitu artikel ini boleh dijadikan
sebagai satu rujukan atau panduan kepada para pengkaji pada masa akan datang.
KEKUATAN ARTIKEL
Salah satu kekuatan artikel ini ialah reka
bentuk yang digunakan.Rekabentuk yang digunakan ialah kualitatif.Menurut Othman
Lebar (2012) kaedah kualitatif amat sesuai untuk mendapatkan pemahaman mendalam
tentang dunia responden serta membantu menggambarkan pandangan dunia yang lebih
realistik.Maka amat sesuai para pengkaji memilih reka bentuk ini untuk mendapatkan
data yang mendalam dan terperinci daripada respondan.Dengan ini,para pengkaji dapat
mengetahui masalah-masalah yang wujud dalam pelaksanaan kemahiran menaakul dalam
matapelajaran Sains KSSR Tahun 1 dengan jelas daripada respondan.Kekuatan seterusnya
ialah,para pengkaji telah memilih sampel secara sampel bertujuan (purposive
sampling).Sampel bertujuan sesuai digunakan dalam kaedah kualitatif kerana sempel yang dipilih adalah individu yang menurut
pertimbangan kajian yang boleh didekati.Pengkaji
telah memilih sampel berdasarkan ciri khusus sampel bertujuan iaitu guru Sains yang
mengajar tahun 1 bagi kohort pertama KSSR dan guru yang berpengalaman.Lantaran
itu, pemilihan kaedah sampel ini dapat membantu pengkaji untuk memperolehi kefahaman
yang lebih mendalam daripada peserta.Disamping itu para pengkaji menggunakan kaedah
temu bual berstruktur dalam kajian untuk mengumpul data.Kaedah temubual dianggap
sebagai kaedah yang unik kerana ia melibatkan pungutan data melalui lisan dalam
pertemuan antara dua pihak secara langsung dipetik dari Azizi
Yahya, S. H. (2006).Dengan ini,
pengkaji dapat memperolehi data-data yang dikehendaki tentang kajian dengan mudah.
Selain itu, pengkaji menggunakan tinjauan literatur yang pelbagai dalam kajiannya.Para
pengkaji merujuk kajian-kajian lepas dalaman dan luaran untuk menganalisis
data-data yang diperolehi.Booth, A., Papaioannou, D. &
Sutton, A. (2012) menyatakan bahawa ini akan membantu penyelidik
mentafsir dapatan kajian yang akan diperoleh.Selain itu penyelidik boleh
mempelajari bagaimana penyelidik lain mentafsir dapatan penyelidikan dan membentuk
teori. Pengetahuan seperti ini membolehkan penyelidik untuk membuat tafsiran
dengan betul dan tepat kepada dapatan yang akan diperolehi.Selain itu, perkara ini penting bagi pengkaji
kerana ulasan literature dapat menyokong kesimpulan yang dibuat serta meningkatkan
lagi keautentikan kajian.
KELEMAHAN ARTIKEL
Aspek kelemahan
yang telah dikenalpasti dalam kajian ialah bilangan sampel.Dalam kajian ini,hanya
8 orang guru Sains sekolah rendah dari empat buah sekolah dipilih sebagai sampel.Walaupun
para pengkaji menggunakan kaedah persampelan bertujuan, namun saiz respondan agak
kecil untuk menganalisis data yang diperolehi.Ini kerana sampel data yang sedikit tidak mampu
memberikan data yang lengkap dipetik dari Sent,A.(2010).Selain itu, pengkaji hanya menggunakan kaedah
temu bual berstruktur untuk mendapatkan data dalam kajian ini.Pada pendapat saya,pengkaji
boleh juga menggunakan alatan mekanikal seperti gabungan kamera video dan alat perakam
suara untuk merekod dan memelihara data.Dengan menggunakan alat mekanikal
semua hasil temu bual dapat dicatat dengan sempurna serta setiap soalan dan
jawapan dapat didengar kembali apabila terdapat kekurangan dalam data yang
diperolehi.Dengan ini, kita
boleh meningkatkan kesahan dalaman dalam kajian ini.Seterusnya, pengkaji boleh
juga menggunakan kaedah temubual tidak berstruktur.Ini kerana kaedah temubual
tidak berstruktur dapat membantu pengkaji menerokai maklumat secara mendalam
dan terperinci berbanding dengan temubual berstruktur. Dengan teknik temubual
tidak berstruktur ini para respondan juga diberi kesempatan untuk membuat
interprestasi mengenai pemahaman kemahiran menaakul mengikut soalan kajian
ini.Selain itu pengkaji juga boleh menyoal secara spontan dan respondan juga
rasa selesa untuk menjawab dengan ideanya sendiri.Disamping itu,para pengkaji mengkaji
penguasaan kemahiran 4M (Menulis ,Membaca ,mengira dan menaakul ) dalam pengajaran dan pembelajaran Sains KSSR.Akan
tetapi, dalam tajuk kajian ini agak umum dan tidak menyatakan kemahiran 4M yang
diuji.Maka, para pengkaji bolehlah menambahbaik tajuk kajiannya kepada lebih spesifik
kerana tajuk kajian amat penting dan mampu menjelaskan persoalan pokok dan
fokus kajian.
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya,kajian ini telah
menjawab objektif kajian yang dikehendaki.Kemahiran menaakul akan memberi kesan
positif yang signifikan sekiranya para guru memahaminya secara mendalam.Para
pengkaji perlu melakukan beberapa penambahbaikan pada masa akan datang supaya
artikel ini digunakan sebagai salah satu
hasil penyelidikan yang mampu memberi manfaat kepada para guru.
RUJUKAN
Jasmi,
K. A. (2012). Metodologi Pengumpulan Data dalam Penyelidikan Kualitatitif in
Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012
at Puteri Resort Melaka on 28-29 Mac
2012.
Organized by Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim,
Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru,
Negeri Johor Darul Ta'zim.
Booth,
A., Papaioannou, D. & Sutton, A. (2012). Systematic Approaches to a
Successful
Literature Review. California: SAGE
Publication.
Amani
Dahaman (2011). Penyelidikan Pendidikan. Tinjauan Literatur/Sorotan Kajian
(April 2011)
Upiq Asmar Zainal Abidin dan Ragu Ramasamy (2015) Persepsi
Guru Terhadap
Kemahiran Berfikir
Aras Tinggi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Sebuah
Sekolah.International
ASEAN Comparative Education Research Network
Conference.Kajang.
Malaysia
Zabani Bin Darus (2012) Jurnal Penyelidikan Pendidikan .
Bahagian Perancangan
Penyelidikan &
Dasar Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia. Malaysia.
Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research
design: Choosing among the
five traditions
(3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
No comments:
Post a Comment